...

Yoga voor Beginners

Alles wat je moet weten + handige tips!

Gemiddelde leestijd: 18 minuten

Er zijn tal van soorten yoga maar welke soort yoga is voor beginners geschikt? Wil je beginnen met yoga maar zie je door de bomen het bos niet meer? Of twijfel je of yoga wel bij jou past? Dan ben je hier aan het goede adres, we zullen je meenemen in de wereld van yoga, zodat voor jou duidelijk is hoe en waar je kan beginnen. 

Vaak is de angst om te beginnen het grootst omdat we bang zijn om te falen. “Sta je dan in een zaal met allemaal mensen die dit allemaal al heel goed kunnen, en ik niet” Wij nemen je mee in de wereld van yoga, en laten je zien dat je ook kunt beginnen zonder dit gevoel! Heb je vragen, laat ze gerust achter in de comments!

Inhoudsopgave

Wat is yoga 

Je hebt er misschien al vaak over gehoord, misschien zelfs al een keer geprobeerd of een les in geprobeerd in de sportschool. Maar wat is yoga nou precies en waar komt het vandaan?

Yoga is een eeuwenoude bewegingsvorm die oorspronkelijk uit India komt. Het woord yoga betekend in het Sanskrit ‘samenbrengen’ of ‘verbinden’ en het staat voor het verbinden van je lichaam en geest.  De oorsprong van yoga doelde op innerlijke blijheid en uiterlijke rust.  

Yoga wordt ook wel omschreven als een manier om je lichaam, brein en ziel te reinigen. Door de combinatie van lichaamshoudingen en ademhalingstechnieken heeft yoga een positieve uitwerking op de energiebanen in je lichaam, en daar draait het allemaal om binnen yoga.  Volgens de Indiase Patanjali ook wel ‘The father of yoga’ word het lichaam gereinigd door de houdingen die je aan neemt in yoga, ook wel de Asanas genoemd. Daarnaast worden ademhalingstechnieken gebruikt om dit proces te versterken, de pranayama.  

Yoga focust op zowel mentale als fysieke ontwikkelingen in het lichaam en word door velen ook als spiritueel proces gezien. Maar yoga heeft naast een spirituele uitwerking ook bewezen positieve effecten op lichaam en brein. 

De basis van yoga draait allemaal om balans, om yin en yang.  Yin en yang staan voor harmonie en samenwerking, het ene kan niet bestaan zonder het andere. Binnen yoga zie je yin en yang bijvoorbeeld terug in de verschillende soorten yoga. De een wat meer meditatief en de ander focust meer op beweging.  

Binnen het lichaam worden yin en yang ook gebruikt om een balans te vormen, zo zijn de flexibele delen in je lichaam, zoals spieren bijvoorbeeld yang, en de botten en bindweefsel yin.  Je zult ook zien dat verschillende vormen van yoga dus ook op verschillende elementen van je lichaam focussen.

Yoga voor beginners, wat zijn meridianen?

Een ander belangrijke factor in yoga zijn de energie stromen. Door yoga te beoefenen kun je blokkades verminderen en negatieve energie meer loslaten. Dit komt omdat bepaalde houdingen de energie stromen vrij maken of juist onder druk zetten, zodat er een reactie ontstaat in het lichaam.
Er zijn verschillende energie stromen in het lichaam, ook wel meridianen genoemd. Er zijn 12 verschillende meridianen:

  1. Levermeridiaan
  2. Galblaasmeridiaan
  3. Niermeridiaan
  4. Blaasmeridiaan
  5. Miltmeridiaan
  6. Maagmeridiaan
  7. Hartmeridiaan
  8. Dunne darmmeridiaan
  9. Longmeridiaan
  10. Dikke darmmeridiaan
  11. Hartconstrictormeridiaan
  12. Drievoudige verwarmermeridiaan

De meridianen zorgen voor energieverdeling in het lichaam, maar zitten niet per se op dezelfde plek als het orgaan zelf, zo kun je bijvoorbeeld last hebben van je nek of schouders terwijl je mogelijk onderliggende darm klachten hebt. Wil je meer lezen over meridianen en energiebanen, klik dan hier.

meditatie

Voordelen van yoga                                           

Yoga heeft dus een vrij spirituele achtergrond, maar als je wilt beginnen met yoga wil je misschien niet per se de spirituele achtergrond van yoga weten en wil je misschien vooral focussen op de effecten die het direct heeft op je lichaam en brein.  Er zijn tal van onderzoeken die de voordelen van yoga belichten. Maar de voornaamste voordelen en redenen dat mensen beginnen met yoga zijn de volgende: 

  • Yoga versterkt je spieren 

Doordat yoga focust op het vasthouden of juist snel wisselen van poses ontwikkel je spier krijgt. De houdingen vragen soms aardig wat kracht van diverse spiergroepen en dit zorgt ervoor dat je absoluut sterker zult worden van yoga.  Als je begint met yoga zal je niet direct de meest complexe houdingen kunnen uitvoeren en dat is ook niet erg, zelfs zonder deze complexe houdingen is yoga goed voor je spieren en zal je spierkracht opbouwen. 

  • Yoga verhoogt je flexibiliteit 

Naast spierkracht zal je ook merken dat je steeds flexibeler wordt. Sommige vormen van yoga focussen op het dieper gelegen bindweefsel (bijvoorbeeld Yin-Yoga) door dit te rekken ontstaat er meer ruimte in het weefsel en zullen je spieren soepeler worden en zal je merken dat je flexibiliteit een stuk omhoog gaat!

  • Yoga verminderd stress 

Sommige vormen van yoga richten zich meer op meditatie en ademhaling, onderzoeken wijzen uit dat ademhalingsoefeningen direct effect hebben op het stressniveau in je lichaam. Door mindfull om te gaan met je lichaam en brein zul je merken dat je de oorzaak van je stress steeds beter kunt benoemen. Dit helpt om te voorkomen dat deze oorzaak blijvende of langdurige stress veroorzaakt. 

  • Yoga draagt bij aan een betere lichaamshouding 

Bij yoga draait alles om balans en harmonie, de poses, bewegingen en ademhalingsoefening zijn er dus allemaal op gericht om je lichaam op een positieve manier te beïnvloeden. Je zult merken dat sommige houdingen zwaarder zijn dan andere en je daarmee spiergroepen aanspreekt die in jouw lichaam misschien minder ontwikkeld zijn. Door deze spieren toch te gebruiken worden ze steeds sterker en zal dat een positieve uitwerking hebben op je lichaamshouding.

yoga

Wat is de beste yoga voor beginners 

Zoals al eerder genoemd zijn er verschillende soorten yoga.  Maar de basis bestaat uit twee soorten: een actieve vorm en een meer meditatieve vorm. Beide ‘richtingen’ zijn op alle niveaus te beoefenen, dus yoga is er ook zeker voor beginners! De actieve vormen van yoga zijn vaak meer een ‘flow’. Hierbij ga je in een keer over van de ene in de andere houding zonder een rust moment. De lessen zijn vaak intensiever en je zult hier ook aardig zweten. De meer meditatieve vormen gaan vaak veel langzamer en je zult een houding ook veel langer aanhouden, vaak zitten er ook rust poses tussen de houdingen. Om een goede balans te vinden is het goed om beide yoga richtingen te beoefenen, zo kies je voor ontspanning en inspanning. 

Hatha yoga 

Een voorbeeld van een actieve vorm van yoga is hatha yoga. Bij hatha yoga is de intensiteit gemiddeld, het is dus niet een hele zware vorm maar je zult zeker wel bewegen. Hatha yoga focust op het terug brengen van balans in je lichaam. Het is een combinatie van ademhalingstechnieken en houdingen. 

Yin yoga 

Yin yoga is een meer meditatieve vorm waarbij een bepaalde houding langer aanhoudt. Deze vorm van yoga focust op het rekken van dieper ligger bindweefsel waardoor de doorbloeding wordt gestimuleerd. Hierdoor word je flexibeler maar komen er ook vastzittende energieën vrij wat zowel mentaal als lichamelijk verlichting kan geven. 

Yoga voor beginners: welke oefeningen zijn goed? 

welke oefeningen goed zijn voor beginners hangt af van het doel wat je wilt bereiken. Ga voor jezelf ook na waarom je yoga wilt beofenen. Wil je bijvoorbeeld afvallen met yoga, heb je bijvoobeeld lage rug pijn, of wil je simpel weg fitter of gezonder leven? He maakt niet uit wat het doel is, het is altijd goed om te beginnen bij de basis; de neutrale yoga houdingen. In elke yogavorm kunnen de houdingen op een andere manier terug komen. We bespreken drie houdingen die neutraal zijn voor je lichaam:

  • Child’s pose 

De child’s pose is een houding waarbij je je nek en schouders volledig tot ontspanning brengt. Er ontstaat een lichte rek in je wervelkolom en ook je voeten rekken mee. 

child's pose yoga voor beginners
  • Shavasana

Of ook wel de doodhouding genoemd is een pose waarbij je languit op je rug ligt. Je armen benen en voeten zijn helemaal ontspannen. Deze houding word vaak aan het eind van de yogales gedaan, als meditatieve en ontspannende houding. 

Shavasana, yoga voor beginners
  • Downward facing dog

De downward facing dog rekt de achterkant van je benen en strekt je ruggenwervels. Door je borstkast naar beneden te drukken open je ook je hart. 

yoga houding voor beginners

Yoga voor beginners: 9 tips 

  1. Bedenk waarom je dit wilt 
    Als je iets vol wilt houden helpt het om een doel te stellen. Waarom wil je beginnen met yoga, en wat wil je dat het je gaat opleveren. Wil je bijvoorbeeld flexibeler worden of wil je meer rust in je dagelijks leven creëren? Probeer hier dan doelen aan te hangen die je kunt meten, zodat je ook je voortgang kunt bij houden, dit werkt namelijk motiverend!

  2. Creëer structuur
    Plan je yoga sessies in, wil je bijvoorbeeld beginnen met 2 lessen per week? Maak dan duidelijke afspraken met jezelf, zodat je weet wanneer je yoga gaat beoefenen en dit ook echt doet. Structuur helpt, net als doelen stellen, bij het volhouden!

  3. Focus op jezelf (en ander kan het altijd beter)
    Veel mensen vinden het moeilijk om met iets nieuws te beginnen, omdat we bang zijn om te falen. ‘de ander kan het al heel goed’ of ‘dit kan ik nooit’ zijn gedachtes die vaak opkomen als we iets nieuws gaan doen. Daarom is het zo belangrijk om op jezelf te focussen, ja misschien kan de ander het al veel beter, maar die persoon doet het misschien al 10 jaar. Focus op jezelf, focus op wat jij kan, en waar jij je goed bij voelt. Alleen dan kun je groeien en leren!

  4. Leer dat je kunt groeien
    Om gelijk door te gaan op het groeien, leer dat je dit kunt. Je hoeft niet gelijk alles perfect te kunnen. Oefening baart kunst en dat geld ook zeker bij yoga. Je hoeft niet gelijk een handstand op een hand te kunnen doen of een andere moeilijke houding. Begin bij het begin, en als je nooit een handstand op een hand kunt is het ook helemaal goed. Is het nu nog moeilijk of zwaar? zet door! alles word makkelijker als je maar blijft oefenen en voel wat je lichaam nodig heeft en doe dit lekker op je eigen tempo. 

  5. Je hoeft het niet alleen te doen
    Dit is misschien wel de allerbelangrijkste. Je hoeft het niet alleen te doen, naast dat er een tal van yoga hulpmiddelen zijn zoals yoga blokken, yoga kussens of andere hulpmiddelen. Kun je ook hulp vragen bij een yogi, zowel online als offline. 

  6. Gebruik een programma wat bij je past (online of offline)
    Kies dan wel een programma wat bij je past. Wil je liever niet in een studio staan vol met mensen die al langer yoga beoefenen? Kies dan voor online yoga, je kunt hier op je eigen tempo lessen volgens, zodat je comfortabel word met je eigen kunnen en zo kun je vanuit je eigen huis leren hoe yoga werkt en wat het voor jouw lichaam doet. 

  7. Creëer een fijne ruimte
    Zorg voor een fijne plek in huis (of in een studio) zodat je je helemaal op je gemak voelt. Creëer bijvoorbeeld een fijne rustige plek in een aparte kamer of een rustig hoekje in de woonkamer.

  8. Mediteer
    Aan het eind van een yoga sessie zit vaak een korte meditatie. Doe deze ook vooral! Mediteren helpt zo om je lichaam en geest tot rust te brengen en is een enorm belangrijk onderdeel van yoga!

  9. Adem!
    En misschien wel de belangrijkste van allemaal, vergeet niet te ademen. Yoga focust veel om ademhalingstechnieken en probeer deze ook, werk aan je ademhaling. Focus hier op. Lukt de houding niet helemaal goed, probeer dan de makkelijkere variant en focus op je ademhaling. Je zult merken dat dit je enorm gaat helpen!
yoga voor beginners

Hoe begin ik met yoga?

Zoals met veel dingen is de stap om te beginnen vaak het grootst. Nu je de belangrijkste tips weet is het nog maar een klein stapje om echt te beginnen. Je kunt je natuurlijk inschrijven bij een lokale yoga studio en in een andere omgeving yoga beoefenen, maar vaak is die stap best moeilijk. Je komt met andere onbekende mensen in een studio terecht met allemaal een ander niveau. Dat maakt het als beginner soms lastig om je op je gemak te voelen en vaak haken mensen dan al snel af. 

Met online yoga kun je zelf op je eigen moment, op je eigen temp en in je eigen omgeving yoga beoefenen. De lessen zijn afgestemd op niveau en de intensiteit en duur van de sessie staat duidelijk aangegeven. Zo weet je dus altijd waar je aan toe bent. 

Maar kun je zelf dan yoga leren? 

Ja en nee, met de online yogalessen kun je zelf yoga beoefenen en zal je veel leren, maar helemaal alleen doe je het natuurlijk niet. De online lessen zijn afgestemd op beginnende yogi’s en daarmee is het de ideale yoga cursus voor beginners. Je leert het dus zelf, maar met hulp van professionele yogi’s.

Online yoga cursus voor beginners

Met de stap voor stap cursus van Happy with Yoga leer je in 9 lessen alle basishoudingen van yoga.  De lessen zijn speciaal gemaakt voor beginners en leren je dus echt de basis aan.  Naast dat je alle basis yogahoudingen gaat leren, word er ook op ademhaling gelet en leer je dit dus ook vanaf de basis aan. 

Een speciale yoga cursus voor beginners dus! Je leert ademhalingstechnieken, houdingen en de cursus bevat ook een bonusvideo, waarin je leert hoe tijd kunt maken voor yoga in een druk leven en hoe je je eigen grenzen leert herkennen.  

Je kunt dus volledig op je eigen tempo en in je eigen omgeving de yogawereld leren kennen. Zo wordt de drempel om te beginnen kleiner en hoef je je nergens druk om te maken, het draait namelijk allemaal om jou!

Wat brengt deze cursus mij? 

Naast dat je op je eigen tempo kunt starten met yoga zal je merken dat de oefeningen een positieve uitwerking hebben op je lichaam een geest.  De cursus zal je de basis van yoga, ademhaling en mindset leren. Het geeft je de handvatten om na de cursus jezelf verder te ontwikkelen binnen yoga.

De cursus zal je helpen je flexibiliteit te verhogen, spieren op te bouwen en meer rust te krijgen in lichaam en geest!

Stap voor Stap Yoga leren?

Wil je beginnen met yoga in eigen vetrouwde ruimte?

Na de cursus:

  • Voel je je energieker
  • Ben je sterker
  • Heb je meer flexibiliteit in je lichaam
  • En meer rust in je hoofd!

Start vandaag nog!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

By continuing to use this site, you agree to the use of cookies. more information

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this. If you continue scrolling this website we assume that you automatically accept our cookie policy.

Close