...

Alles over: WANDELEN

Gemiddelde leestijd: 25 minuten

Wandelen, wandelen, wandelen, tijdens de corona crisis leek iedereen ineens te wandelen. De natuurgebieden stroomde vol en iedereen was buiten te vinden. Maar toen de strenge regels iets werden losgelaten, verviel het wandelgedrag ook weer. Terwijl wandelen juist zo enorm goed voor ons is.  Dat weet jij natuurlijk al, want anders was je niet op deze pagina terecht gekomen, maar laat het ons nog een keer uitleggen. Want van wandelen word je echt een gezonder én gelukkiger mens. 

wandelen

Inhoudsopgave

Is wandelen gezond? 

Beweging is altijd gezond. En wandelen is dat dan ook zeker. Behalve dat je je lichaam in beweging brengt is het ook nog eens een buiten activiteit. Voldoende buiten lucht draagt bij aan een beter immuunsysteem en past in een gezonde levensstijl.  Daarnaast zijn er nog een aantal bewezen voordelen van wandelen: 

  • Het verbeterd je nachtrust
  • Het kan helpen diabetes te voorkomen
  • Het heeft een positief effect op je humeur
  • Het houd je scherp
  • Het verlaagt het risico op een beroerte
  • En wandelen kan bijdragen om je bloeddruk te verlagen

Is wandelen goed voor afvallen? 

In de regel is het zo dat je meer calorieën moet verbranden dan je binnen krijgt om af te vallen. Of wandelen dus goed is om af te vallen, ligt eraan hoeveel je wandelt en hoeveel je eet. 

Wel is het zo dat wandelen niet heel erg belastend is voor je gewrichten en spieren, ten opzichte van bijvoorbeeld hardlopen. Terwijl je wel calorieën verbrand. 

Daarnaast is het natuurlijk hartstikke gezond om je in de buitenlucht te begeven.  Dat maakt wandelen, maar ook andere buiten activiteiten, al een stuk gezonder dan bijvoorbeeld binnen sporten. 

Als je echt wilt afvallen is het goed om te kijken hoeveel calorieën je nu eet. Gebruik hiervoor bijvoorbeeld MyFitnesspal. Daarmee kun je bijhouden hoeveel calorieën je binnen krijgt.  Vervolgens kijk je hoeveel je moet wandelen om een negatieve calorie verhouding te krijgen.  Aan de hand daarvan maak je een plan en bepaal je hoeveel tijd je gaat besteden aan je wandelingen. 

Je hoeft niet heel intensief te wandelen, je kunt gewoon op een comfortabel tempo lopen!

wandelen in de natuur

Tips om af te vallen met wandelen

  1. Gebruik een app of tracker
    Om inzicht te krijgen in hoeveel calorieën je binnen krijgt en verbrand kun je gebruik maken van een app. 
    MyFitnesspal helpt je om bij te houden hoeveel calorieën je eet. Zo heb je duidelijk inzicht wat je moet doen om vervolgens die calorieën ook weer te verbranden. 

    Met een tracker houd je bij hoeveel calorieën je verbrand. Ik zelf gebruik de Garmin Vivoactive 4S, deze meet onder andere je hartslag, beweging en calorieën. Als ik ga wandelen, zet ik deze aan en houd hij alles bij wat ik wil weten.  Naast Garmin zijn er ook merken zoals Fitbit of de Apple Watch die dit kunnen bijhouden.

    Vervolgens kan ik de tracker koppelen aan de app van MyFitnesspal en zegt hij precies hoeveel calorieën ik nog mag eten op een dag!

  2. Wandel met een vriend of vriendin 
    Door met een vriend of vriendin te wandelen heb je een soort stok achter de deur. Je zegt minder snel af, want je wilt de ander niet afzeggen en het is een stuk gezelliger. 

    Je hebt gelijk tijd om bij te kletsen en je bent ook nog eens actief en gezond bezig. Zo combineer je leuk en gezond en is het een stuk makkelijker vol te houden!

  3. Loop steeds een klein stukje verder
    Je spieren wennen aan inspanning, als je dus elke dag een halfuurtje wandelt wordt het steeds makkelijker en word het effect steeds minder. Ga dus steeds een stukje verder, zo blijf je jezelf en je lichaam uitdagen en verbrand je steeds een beetje meer calorieën. 

  4. Gebruik wandelstokken
    Wandelstokken zijn een perfecte manier om je wandel workout intensiever te maken, zonder dat je harder hoeft te lopen. Door wandelstokken te gebruiken, ga je namelijk meer spieren gebruiken en word je wandeling een full-body workout. 

  5. Stippel een route uit
    Een route uitstippelen helpt je om de afstand en duur van je wandeling te bepalen, wil je een uurtje wandelen bij jou in de buurt maar weet je niet zo goed waarheen? Dan is het super handig om dit van tevoren uit te stippelen. Je kunt bijvoorbeeld afstandmeten.nl gebruiken, daar kun je makkelijk en snel een route uitstippelen en zie je gelijk de afstand.

Wat is nordic walking?

Nordic walking is een intensievere manier van wandelen en door het gebruik van speciale wandelstokken word het wandelen een full-body workout. Door het wandelen met stokken beweegt namelijk je bovenlijf meer mee en ook je armen zijn goed in beweging. 

Nordic walking komt van oorsprong uit Finland en werd ook in andere landen steeds populairder.

Wat zijn de beste nordic walking stokken? 

Als je nordic walking stokken wilt aanschaven is het belangrijk om van te voren te bepalen wat jouw eisen zijn. Er zijn namelijk tal van verschillende stokken en het is wel fijn als ze bij jouw persoonlijke wensen passen. Let er bijvoorbeeld op of de stokken verstelbaar zijn, zo kun je ze verstellen zodat ze bij jouw lichaamslengte en paslengte passen. Wil je ze liever niet verstelbaar? Let dan op dat de stokken de juiste lengte hebben. 

Sommige nordic walking stokken hebben een polsbandje, dit kan handig zijn. Zo kun je de stokken even laten hangen als je bijvoorbeeld wat wilt drinken, maar het kan ook vervelend zijn. Een persoonlijke afweging is ook hier weer belangrijk. 

De kwaliteit van de stokken en de handvatten zijn ook belangrijk, hoe sterk is het materiaal en ligt het handvat fijn in de hand. Dit kan ook per persoon verschillen, heb je kleinere handen dan is een groot of dik handvat niet prettig, want dan moet je de stok steviger vasthouden. Maar een te dun handvat is ook niet prettig, zeker niet als je wat grotere handen hebt.  

Bij nordic walking stokken is ook het percentage carbon van belang. Hoe hoger, hoe hoger de absorptie van schokken en trillingen naar de armen. Dit zorgt voor een betere beoefening van de sport. 

De volgende nordic walking stokken kwamen het beste uit onze test, maar vergeet zeker de persoonlijke overwegingen niet! 

De beste Nordic Walking stokken

nordic walking stokken leki spin

Nordic Walking stokken Leki Spin

De wandelstokken zijn in hoogte verstelbaar tussen de 100 en 130cm. De stokken zijn van aluminium en dus lichtgewicht.

De stok heeft een handig super lock systeem waardoor deze makkelijk in hoogte is aan te passen.

Waar kan je het beste wandelen?

Soms vergeten we misschien even hoe mooi Nederland is, maar ons kleine landje heeft tal van mooie natuurgebieden en wandelroutes.  

Nederland kent mooie bosgebieden, maar ook zandvlaktes of duinland. Voor ieder wat wils. Dit zijn de mooiste wandelroutes in Nederland: 

De Veluwe

De veluwe is misschien wel Nederland’s mooiste natuurpark. En ook de wandelliefhebber kan hier zijn lol op. Op website van de Veluwe vind je verschillende wandelroutes. Van kort tot lang. Er staat duidelijk bij omschreven wat je van de route kan verwachten en of er bijvoorbeeld wild te zien is. 

samen wandelen

Wandelen in de Biesbosch

Ook in nationaal park de Biesbosch kun je prachtig wandelen. Van verharde padden tot drassige natuurroutes, je vindt het er van alles wat. De Biesbosch is een levendig natuurgebied en de kans dat je wild spot is dan ook zeker aanwezig. 

Op de website van het natuurpark vind je de mooiste wandelroutes. 

Kaapse bossen

Ook in de Kaapse bossen bij Doorn kun je prachtige wandelingen maken. Doorn is makkelijk te bereiken en ligt centraal in ons land.  De “hoogtepunten” route is 9km en start op de parkeerplaats de groene entree. 


De hele route vind je op de website van Natuurmonumenten

Oisterwijkse Bossen en Vennen

Afwisseling tusesn bos, ven en hei vind je bij de Oisterwijkse bossen. De wandelroutes verschillen van landschappen en zo is dus elke wandeling een unieke beleving. De paden zijn goed begaanbaar, zo kunnen er ook wandelingen met rolstoelen of kinderwagens worden gemaakt. 

De mooiste routes vind je op de website van natuurmonumenten

Wandelen met alpaca’s 

Wil je eens een keer een andere ervaring dan wandelen in de Nederlandse natuur. Ga dan wandelen met alpaca’s. Een bijzondere ervaring die bij verschillende alpaca boerderijen te doen is, de dieren zijn vriendelijk en worden goed verzorgt.  Ook een leuk uitje met kleintjes!

Wandelen met wandelstokken 

Nordic walking stokken zijn dus gemaakt om op een sportievere en actievere manier te wandelen. Maar gewone wandelstokken kunnen hier ook bij helpen, tevens dienen ze als ondersteuning en dragen ze ook bij aan een full-body workout. 

Wat zijn de beste wandelstokken?

Wandelstokken en nordic walking stokken zijn net anders. Waar bij nordic walking carbon een belangrijk materiaal is wat de schok absorbeert, moet bij gewone wandelstokken de stok gewoon stevig zijn en extra ondersteuning bieden.  Let er daarom bij wandelstokken dan ook op dat de stok de goede lengte heeft, zodat hij u zo goed mogelijk kan ondersteunen. 

Daarnaast is het belangrijk dat het handvat goed in uw hand ligt, zo loop u zo comfortabel mogelijk.

De beste wandelstokken

Beste wandelstok

Wandelstokken Leki Voyager

De wandelstokken zijn in hoogte verstelbaar tussen de 110 en 145cm. De stokken zijn van aluminium en dus lichtgewicht. De hangreep is gemaakt van een zacht kunststof waardoor het prettig in de hand ligt.

De hand strap heeft een safety release, zo kun je dus niet blijven hangen op het moment dat je valt of de stok moet loslaten.

Heb ik wandelschoenen nodig?

Als je veel gaat wandelen is goed schoeisel erg belangrijk. Wandelschoenen zijn speciaal gemaakt om, je raad het al, mee te wandelen. Het zijn stevige schoenen die veel steun geven en speciale padding hebben om je voeten te beschermen en ondersteunen. 

Als je nieuwe wandelschoenen koopt is het wel verstandig deze goed in te lopen en niet gelijk een lange afstand te wandelen op de schoenen. Dan kun je namelijk blaren krijgen of zelfs blessures. 

Bij de aanschaf van wandelschoenen is het belangrijk dat de schoen goed zit. Besteld je de schoenen via internet? Dan is het altijd handig om verschillende modellen te bestellen, zo kun je goed het verschil voelen.  Het is belangrijk dat de schoenen van goede kwaliteit zijn, dat ze lekker lopen en ondersteuning bieden waar het nodig is. Sommige mensen vinden het prettig als de wandelschoenen waterafstotend of zelf waterdicht zijn. 

De beste wandelschoenen

Wandelschoen Renegade GTX Mid

Wandelstokken Renegade GTX Mid

De wandel schoen Renegarde GTX mid van Lowa is er voor zowel mannen als vrouwen.

De schoen is stevig en hoog waardoor het perfecte ondersteuning geeft aan zowel de voet als de enkel.

De schoen is gemaakt van nubuck leer en Goretex waardoor het waterafstotend is en je in alle weersomstandigheden dus droge voeten houd.

Wandelen met een app? 

Er zijn verschillende apps waar je mee kunt wandelen. Je kunt bijvoorbeeld simpel een bestemming invoeren in Google Maps maar je kunt ook gebruik maken van echte wandel apps zoals bijvoorbeeld ommetje lopen.

Je kunt de apps downloaden via de App Store (Apple) of de Google Play store (Android).

Wij zetten onze favoriete wandelapps op een rijtje

Wat is de beste wandel app?

  • Ommetje lopen
  • Wandelen
  • Komoot
  • Wandelzapp
  • Blokje om
  • Wandelknooppunt

Wandelen met de wandeltrainer

Wil je liever wandelen met meer begeleiding of train je voor een lange afstand. Dan is wandelen met de wandeltrainer een echte uitkomst. 

De wandeltrainer is opgericht door Wanda Catsman. Zij is gecertificeerd wandelcoach en begeleid mensen naar een gezondere leefstijl door middel van wandelen. 

Het programma is te volgen voor alle niveau’s. Zo bestaat de eerste online wandeltraining uit een 8 weeks programma waarin je traint om 1 uur achter elkaar te kunnen wandelen.  Daarna zijn andere uitgebreide programma’s te volgen.

Zo kun je trainen voor 10km, 20km of zelfs een meerdaagse tocht.  

Wanda organiseert regelmatig wandelclinics, zo kun je zien of haar begeleiding bij jouw past en hoe het in zijn werk gaat. 

In januari start er weer een wandel challenge, ik vertel je er uitgebreid over in mijn blog! 

e-book wandelen

Wil je starten met wandelen maar weet je niet waar je moet beginnen?

Download dan het gratis e-book “starten met wandelen”

Download het gratis e-book!

Veelgestelde vragen

Wat doet wandelen met je benen? 

Wandelen verbeterd je bloedsomloop. Met wandelen gebruik je veel spieren in je lichaam maar voornamelijk je beenspieren. Wandelen versterkt je beenspieren en verbeterd de doorbloeding in je benen

Is wandelen goed voor je hart?

Ja, wandelen is absoluut goed voor je hart. Wandelen is een inspanning met lage intensiteit en verhoogd je hartslag licht. Hierdoor verbeter je wel je hartspier (cardio) maar belast je deze niet te veel. 

Hoeveel calorieën verbrand je met wandelen per uur?

Het hangt af van hoe snel je loopt, je gewicht en je hartslag. Maar gemiddeld verbrand iemand van 70kg ongeveer 240 calorieën met een uur wandelen. 

Hoeveel calorieën verbrand je met wandelen per km?

Er van uitgaand dat je ongeveer 5km per uur loopt verbrand iemand van 70kg ongeveer 50 calorieën per gewandelde kilometer.

Is wandelen beter dan hardlopen?

Wandelen en hardlopen zijn allebei gezond. Wandelen heeft wel minder schokbelasting dat hardlopen. Over dezelfde afstand verbrand je ongeveer dezelfde hoeveelheid calorieën. Factoren als snelheid, gewicht en hartslag zijn wel van belang in de calorieverbranding. 

Hoe kan ik wandelen met google maps?

Je kunt in google maps een bestemming kiezen en de vervoersoptie te voet kiezen. Wil je een rondje lopen? Kies dan als begin en eindbestemming dezelfde bestemming maar voeg tussenstops toe. Zo kun je een rondje lopen, met routebeschrijving. 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

By continuing to use this site, you agree to the use of cookies. more information

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this. If you continue scrolling this website we assume that you automatically accept our cookie policy.

Close