...

Keto voor beginners

Alles wat je moet weten, hoe werkt het en hoe kan ik beginnen?

Gemiddelde leestijd: 14 minuten

Het keto dieet een populaire manier om af te vallen en een gezondere leefstijl te ontwikkelen, maar waar begin je? In dit artikel lees je alles over keto voor beginners zodat jij een goede start kunt maken.

Inhoudsopgave

Keto voor beginners, maar wat is het eigenlijk?

Keto is een afkorting voor ketogeen. Wanneer je lichaam vet omzet naar brandstof, dan noemen we deze brandstof ‚Äėketonen‚Äô. Het omzetten van vetten in energie noemen we ketose. 

Normaal gesproken gebruikt het lichaam glucose om energie te maken. Dit halen we uit de glycogeenvoorraden in ons lichaam. Dit vind je onder meer in je spieren en hersenen. Wanneer ons lichaam vraagt om energie, dan zet ons lichaam het glycogeen om naar de brandstof glucose.  Dat glycogeen haalt ons lichaam voornamelijk uit koolhydraten.

Wanneer je meer dan 50 gram koolhydraten op een dag eet, zal je lichaam voldoende glycogeenvoorraad hebben om hier energie uit te halen. Met het keto diet is het dus de bedoeling dat je lichaam zijn energie juist niet uit de glycogeen voorraad haalt, maar juist uit de vet voorraad.

Je wilt dus zorgen dat je glycogeenvoorraden op zijn. Zodra dat gebeurd gaat je lichaam over op het verbranden van vet, of wel ketose. Een goed voorbeeld hiervan is de marathonloper. Die zal ongeacht zijn perfect uitgebalanceerde voorbereiding en training op een gegeven moment over gaan naar het verbranden van zijn vetvoorraad. 

Een marathonloper kan ongeveer twee uur branden op de glycogeenvoorraden van het lichaam, voordat de vetverbranding in werking treedt. 

Wil je dus afvallen, dan is het verbranden van vet in plaats van glucose dus veel effici√ęnter. Zo zie je sneller resultaat en is het dus ook makkelijker vol te houden. Om dit effect te bereiken is het dus van belang dat je minder dan 50 gram koolhydraten per dag eet en dat is precies waar het keto dieet focust.

De meeste di√ęten zijn moeilijk vol te houden omdat het lang duurt voordat je resultaat merkt. Snellere resultaten zorgen ervoor dat je makkelijker gemotiveerd bent om door te gaan. Dat is mede het succes van het keto dieet.

keto voor beginners

Het verschil met een koolhydraatarm dieet

Plat gezegd is een keto dieet een koolhydraatarm dieet. Laat je echter niet misleiden! De meeste koolhydraatarme di√ęten bevorderen de ketose niet, door een andere verdeling van de macro‚Äôs.

Een koolhydraatarm dieet focust namelijk vaak op een toename in eiwitinname. Een keto dieet legt die focus juist op de gezonde vetten. 

Dus waar je normaal bijvoorbeeld nog steeds trek hebt, brengt het keto dieet de ketose sneller op gang. Daardoor zul je na enkele dagen niet meer last hebben van enorme trek of de welbekende ‚Äėsuikerdips‚Äô.

In tegendeel zelfs. Je concentratie en focus zullen verbeteren door de effici√ęnte ketose. Ook de snak naar snelle suikers verdwijnt, doordat je je suikerverslaving (waar bijna iedereen last van heeft) eindelijk de baas bent.

Hoe werkt een keto dieet?

Een ketogeen dieet ligt de focus op de inname van vetten en is het de bedoeling dat je weinig koolhydraten eet. Doordat je de primaire energieaanspraak in je lichaam omzet van een behoefte aan glucose(koolhydraten) naar een behoefte aan ketonen(vetten), veranderd je energiehuishouding. Hierdoor heb je bijvoorbeeld minder last van de bekende ‚Äėsuikerdips‚Äô.

Om te zorgen dat er ketose ontstaat in je lichaam, is het belangrijk dat je weinig koolhydraten eet. Met een keto dieet zorg je dat je onder de 50 gram koolhydraten per dag blijft. 

Dat is dus een vrij extreme verandering in het dieet voor heel veel mensen. Want in de meeste westerse di√ęten zijn koolhydraten de basis van de maaltijd. Dat maakt het ook lastig om dit te veranderen.¬†

Toch hoeft het veranderen niet moeilijk te zijn. Je kunt namelijk gebruik maken van hulpmiddelen die het een stukje makkelijker maken. Zo hoef je zelf niet overal over na te denken en kun je toch gemakkelijk beginnen, zo is keto voor beginners ook toegankelijk. 

Is het keto dieet ongezond?

Nu je steeds meer over het keto dieet hoort, komen er ook steeds meer tegen geluiden en beweren vele dat het een ongezond dieet is. Voordat we daar uitspraken over doen, willen we benadrukken dat het bij elk dieet altijd van belang is dat je voldoende variatie hebt. Anders kun je namelijk belangrijke vitamine of mineralen te kort krijgen.  

Het keto dieet leert je lichaam op een nieuwe manier energiebronnen aanspreken, en dat is dus niet ongezond. Zorg er wel voor dat je genoeg varieert. Heb je hulp nodig om goed een goed gevarieerd keto dieet samen te stellen? Dan kan het handig zijn om kookboeken of maaltijdschema’s te gebruiken. Zo leer je jezelf gemakkelijk nieuwe gewoontes aan zonder dat je daar zelf moeilijk voor hoeft te doen. 

Als je met het keto dieet begint zal je merken dat het een ingrijpende verandering is. Je lichaam moet namelijk schakelen van energiebron. Waar je lichaam eerst energie uit koolhydraten haalde moet dat nu uit vet, hier kan je wel klachten door ervaren. Meestal gaan deze klachten na 1 a 2 weken weer over. 

Keto voor beginners: ik voel me ziek? Wat nu?

Sommige mensen voelen zich in de eerste weken van het keto dieet niet lekker. Zo krijgen bijvoorbeeld hoofdpijn of andere lichamelijk klachten. Dit is heel normaal, je lichaam is namelijk aan het afkicken.

Doordat wij in ons ‚Äėnormale‚Äô dieet heel erg gewend zijn om veel koolhydraten binnen te krijgen, gebruikt ons lichaam dat als voornaamste brandstof. Maar nu je ineens minder koolhydraten binnen krijgt, moet je lichaam een andere energiebron aanspreken. Dit gaat soms gepaard met lichamelijke klachten. Je lichaam moet letterlijk afkicken.¬†

Om een duidelijk beeld te krijgen van de effecten van het keto dieet hebben wij de voor en nadelen op een rijtje gezet. 

Keto voor beginners groente

Wat zijn de voor- en nadelen van een keto dieet voor beginners?

De voordelen van het Keto dieet:

  • Effici√ęntere vetverbranding. Je leert je lichaam om beter te draaien op de aanwezige vetreserves. Ideaal als je wilt afvallen dus.
  • Van de suikerverslaving af. Bijna iedereen is verslaafd aan suikers. Vaak trek in een snack? Door je verbranding om te schakelen naar vet kom je eindelijk van die cravings af!
  • Meer focus en concentratie. Ken je dat gevoel dat je even snelle suikers nodig hebt voor meer concentratie en focus op werk of tijdens de studie? Doordat je niet meer bent verslaafd aan suikers, zijn de dips ook verdwenen.
  • Meer energie. Thuis komen en genoeg energie over hebben voor de kinderen, om te sporten of een andere hobby te beoefenen. Dat zijn de voordelen van een effici√ęntere verbrandingsmotor.
  • Remt de eetlust. Ken je dat hongerige gevoel wat je vaak hebt tijdens een dieet? Het continue gevecht om jezelf te bedwingen? √Č√©n van de belangrijkste effecten van het keto dieet is dat je minder eetlust hebt. En als minder eet, krijg je dus minder calorie√ęn binnen en gaat het afvallen makkelijker!
  • Gewoon lekker blijven eten. Het keto dieet is er inmiddels al wat langer, en het voordeel daarvan is dat er heel veel lekkere recepten zijn om uit te proberen!
  • Snel afvallen op gezonde wijze. Doordat je van je suikerverslaving af bent, verander je ook je gewoontes. Niet alleen is je verbranding effici√ęnter, je verbrandt ook nog eens meer vet dan voorheen. Je veranderde gewoontes zorgen voor minder calorie-inname, doordat je minder snackt. Kortom, snel afvallen op een gezonde manier.

De nadelen:

  • Snel afvallen op gezonde wijze. Doordat je van je suikerverslaving af bent, verander je ook je gewoontes. Niet alleen is je verbranding effici√ęnter, je verbrandt ook nog eens meer vet dan voorheen. Je veranderde gewoontes zorgen voor minder calorie-inname, doordat je minder snackt. Kortom, snel afvallen op een gezonde manier.
  • Dit dieet kan gevaarlijk zijn voor mensen met diabetes. Mensen met diabetes moeten een uitgebalanceerd dieet te hebben met de insuline die zij inspuiten. Heb jij diabetes? Dan is het altijd handig om eerst met jouw arts of di√ętiste te overleggen voordat je een dieet start!
  • Soms minder energie in de eerste dagen.¬†Je lichaam moet zichzelf in feite herprogrammeren. Ketose heeft tijd nodig, en dit kan wel een paar dagen duren. Dat kan betekenen dat je eerste paar dagen minder energie hebt, voordat dit aanzienlijk verbeterd.

Het keto dieet is dus helemaal niet ongezond: sterker nog, het heeft juist veel positieve effecten.

Beginnen met het keto dieet, wanneer merk ik iets?

Veel mensen die beginnen met het keto dieet merken al na een paar dagen een verschil. Ze hebben meer veel energie en merken dat ze minder suikerdips hebben en zich beter kunnen concentreren 

Na een week zijn de effecten van de ketose versterkt.  Je spijsvertering gaat beter werken en ook kan je verandering in je huid merken! 

Na drie weken voelen de meeste mensen zich een stuk gezonder. Goed eten is ook goed voor je mindset en dat helpt dus je gezonder te voelen. Daarnaast zijn mensen vitaler en al aardig wat kilo’s kwijt. Dit draagt bij aan een beter zelf beeld en het motiveert om door te gaan! 

Het grote voordeel aan het keto dieet is dat met handige tools en weekmenu’s het makkelijk is om je gewoontes aan te passen.  Daarnaast merken de meeste mensen die beginnen met het keto dieet snel verschil en voelen ze zich gezonder en vallen ze af. Dat helpt om het vol te kunnen houden en om dus ook op de lange termijn de gewenste resultaten te behalen!

Keto voor beginners: De Keto Revolutie 

De keto revolutie is een stap voor stap handleiding die jou helpt om te beginnen met keto en om het gewenste resultaat te behalen. Het pakket bestaat uit de volgende onderdelen: 

  • De Keto Revolutie: het handboek¬†
  • Intermittent fasting handboek¬†
  • 21 dagen ketorevolutie kookboek¬†
  • Maaltijdplanners en boodschappenlijstjes¬†
  • Videocursus met 20+ video‚Äôs¬†

Doordat het pakket zo uitgebreid is helpt het echt je stap voor stap. Het handboek zal je tot in detail uitleggen hoe ketose werkt en hoe je dit kunt toepassen op jouw voedingspatroon. 

Daarnaast bevat het pakket een handig kookboek, maaltijdplanners en boodschappenlijstjes, zo hoef je zelf niet moeilijk na te denken over wat je wel en niet kunt eten, en hoe je gevarieerd blijft eten, alles is voor je geregeld. 

Naast dit alles ontvang je ook het intermittent fasting handboek. De combinatie van een het keto dieet met intermittent fasting heeft een positieve invloed op het herstel van een slechte stofwisseling en draagt bij aan blijvend gewichtsverlies!

Wanneer is de keto revolutie iets voor jou?

  • Je wilt graag afvallen maar hebt al zoveel manieren geprobeerd, keer op keer lukt het niet.
  • Je vindt het lastig om iets vol te houden en hebt altijd het gevoel dat het resultaat maar van korte duur is.
  • Je wilt een dieet wat je makkelijk kunt toepassen zonder al te veel na te hoeven denken.
  • Je wilt geen ellenlange boodschappen lijsten met producten waar je nog nooit van hebt gehoord.
  • Je wilt WEL snel resultaat, je gezond en fit voelen

 

Ga nu naar de actie pagina en koop de Keto Revolutie voor ‚ā¨37 i.p.v. ‚ā¨97

Claim jouw korting!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

By continuing to use this site, you agree to the use of cookies. more information

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this. If you continue scrolling this website we assume that you automatically accept our cookie policy.

Close