...

Afvallen met yoga, kan het echt?

Hoe val je af met yoga, is het mogelijk en welke vormen zijn het meest effectief?

Gemiddelde leestijd: 12 minuten

Afvallen met yoga, een ontspannen manier om in connectie te komen met je lichaam en daarbij af te vallen, is het mogelijk? In dit artikel gaan we in op de voordelen en effecten van yoga op de calorieverbranding in het lichaam.  

Om af te vallen moet je simpel gezegd meer calorieën verbranden dan dat je eet. Maar er zijn veel factoren die invloed hebben op de calorie verbranding in je lichaam. Waaronder je stofwisseling, die weer beïnvloed kan worden door hormonen, stress of andere factoren.  Om meer calorieën te verbranden wil je je stofwisseling verhogen, dit doe je door bijvoorbeeld meer te bewegen. Maar als je veel stress ervaart of je hormoonhuishouding uit balans is, kan dit nog weleens een uitdaging zijn. 

Yoga heeft bewezen positieve effecten op de balans in je lichaam, het verminderd stress en het beoefenen van yoga heeft een positief effect op je hormoonhuishouding. Daarom is yoga ook een perfect ingrediënt voor een gezonde leefstijl. 

Inhoudsopgave

Positieve effecten van yoga

Er zijn vele onderzoeken gedaan naar de effecten van yoga op het mensenlijk lichaam, we sommen hier 4 positieve effecten voor je op!

  1. Yoga verminderd stress
    Bij yoga draait een groot deel van de oefeningen om ademhaling, door te focussen op je ademhaling kan je lichaam ontspannen en stress loslaten.  Daarnaast zijn er ook meditatieve vormen van yoga, waar je je lichaam en geest tot volledige ontspanning brengt, en je de drukte van de dag even helemaal los kunt laten. 

  2. Yoga heeft positieve effecten op je bloedsomloop
    Bewegen en rekken hebben altijd een positief effect op je bloedsomloop, doordat je spieren die je niet altijd gebruikt of minder gebruikt in beweging komen, stroomt er meer bloed naar toe en dus meer zuurstof. 

    Sommige vormen van yoga focussen op diepe rek van het bindweefsel, je blijft langer in een houding en rekt daarmee weefsel wat vaak vast of stug is. Doordat je deze houdingen een langere tijd aanhoud komt ook je doorbloeding beter op gang in je dieper gelegen weefsel. 

  3. Yoga draagt bij aan een betere hormoonhuishouding 
    Je gelooft het misschien niet maar er bestaat zoiets als “hormoon yoga”. Door specifieke houdingen aan te nemen ontstaat er een positieve uitwerking op je hormoonhuishouding. Zo kan dit zelfs helpen tegen menstruatiepijn of psychologische klachten!

  4. Yoga en emoties 
    Voornamelijk meditatieve vormen van yoga kunnen uitwerking hebben op je emoties. Zowel positief als negatief. Bijvoorbeeld bij yin yoga. Bij deze vorm van yoga neem je een houding voor langere tijd aan en dit heeft effect op je energiebanen. Hierdoor kunnen er direct negatieve of positieve emoties vrijkomen. Zo voel je je dan ineens heel opgelucht, of merk je juist dat negatieve emoties ‘vast’ zitten in je lichaam en hiermee loskomen.  

    Vaak hebben beginnende yogis meer last van negatieve emoties dan mensen die deze vorm van yoga beoefenen. Dat komt vaak doordat je voor de eerste keer geconfronteerd wordt met ‘vrijkomende energie’.  Probeer juist te achterhalen waarom je negativiteit ervaart en zet dit om in iets positief. 
afvallen

Maar hoe kun je dan afvallen met yoga? 

Zoals eerdergenoemd val je af door meer calorieën te verbranden dan dat je verbruikt. Om duidelijk te maken hoe je kunt afvallen met yoga zullen we eerst de verschillende soorten yoga uitleggen en de calorie verbranding. 

Je zou de verschillende yoga soorten kunnen opdelen in twee groepen, meditatieve soorten en actieve soorten ook wel yin en yang genoemd. Bij yoga draait alles om balans. Daarom zijn zowel actieve als meditatieve vormen belangrijk als je wilt afvallen met yoga. Omdat er heel veel soorten yoga bestaan lichten wij de meest populaire soorten toe. 

Meditatieve soorten yoga (Yin)

Yin yoga 

Yin yoga focust op de ontspanning en de oefeningen uitvoeren zonder een krachtinspanning. De positieve effecten uiten zich dan ook vooral in het bindweefsel.  Je zit meestal tussen de 3 en 5 minuten in een houding om dieper weefsel te kunnen rekken. Doordat je lang stil in een houding zit word je doorbloeding in dieper liggend weefsel gestimuleerd en energiestromen geactiveerd.

Actieve soorten yoga (Yang)

Ashtanga 

Ashtanga yoga focust op het krachtig en dynamisch uitvoeren van yogahoudingen. Tussen de houdingen zit geen rust en je gaat dus van de ene pose over in de andere. Er wordt gebruik gemaakt van ademhalingstechnieken die ervoor zorgen dat je meer gaat zweten. Zodat je afvalstoffen snel je lichaam uit werkt.  Ashtanga focust op kracht en je zult met deze vorm dan ook zeker kracht en spieren opbouwen. 

Poweryoga

Power yoga heeft veel overeenkomsten met Ashtanga yoga maar is vaak een kortere sessie. De serie houdingen vloeien vaak sneller over en creëren daarmee ‘power’. 

Bij power yoga verbrand je relatief veel calorieën omdat je vrij snelle en dynamische bewegingen maakt.  Net als bij ashtanga focust power yoga op kracht en kun je er dus ook flink spierpijn van krijgen. 

Vinyasa 

Vinyasa yoga is een combinatie van zowel Ashtanga en power yoga. Het zijn vaak sessies van een uur maar kennen geen vaste volgordes zoals Ashtanga en poweryoga dit vaak wel kennen. Bij Vinyasa worden omgevingsfactoren mee genomen, zoals bijvoorbeeld bewegen op muziek. Wat kenmerken is aan Vinyasa yoga, is dat het nooit hetzelfde is. Bij andere vormen van yoga kan het zijn dat de volgorde van houdingen hetzelfde zijn, bij Vinyasa is dit eigenlijk elke les verschillend.

Bikram yoga en hot yoga

Bikram en hot yoga zijn zeer intensieve soorten yoga. Ze worden altijd in een verwarmde ruimte uitgevoerd die minimaal 40 graden is.  De focus van deze yoga soorten ligt op dynamische bewegingen en zweten! Je hartslag gaat dus flink omhoog! 

Hoeveel calorieën verbrand je met yoga? 

Zoals je ziet zijn er veel verschillende soorten en hebben ze allemaal een ander effect. In het onderstaande overzicht zie je hoeveel calorieën je gemiddeld verbrand met 60 minuten yoga. We zijn hierbij uitgegaan van een gewicht van 85kg voor mannen en 72kg voor vrouwen. 

Yoga soortCalorie verbranding manCalorie verbranding vrouw
Yin Yoga179151
Ashtanga 357302
Power Yoga375318
Vinyasa491416
Bikram/Hot yoga446378
Calorie verbranding per 60 minuten

Om af te vallen met yoga kun je dus beter een meer actieve vorm kiezen. Maar zoals genoemd hebben de meditatieve vormen van yoga ook een positieve uitwerking op je lichaam.  Door ook meditatieve vormen van yoga in je dagelijks leven te introduceren word je diepere weefsel ook beter doorbloedt, waar je op korte en lange termijn baat bij hebt! Daarom is balans ontzettend belangrijk. Geef je lichaam en geest ook rust door regelmatig een ontspannende yoga sessie te doen.  

Naast balans is het van belang om iets te kiezen wat bij je past.  Om af te vallen is het belangrijk dat je het kan vol houden, ook op de lange termijn. Een ‘quick fix’ werkt vaak niet, je valt in 3 weken 10 kilo af maar na een maand zit het er net zo hard weer aan. Dat wil je nou juist niet! Je wilt een afvallen maar vooral op lange termijn; blijvend gezonder en slanker. Door te kiezen voor iets wat je aanspreekt is het makkelijker vol te houden, want als je iets leuk vindt, doe je het nou eenmaal liever.  Door dus de juiste vorm van yoga te kiezen en dit toe te passen in je dagelijkse leven kun je dus zeker afvallen met yoga!

Hoe begin ik met yoga en afvallen? 

Als je ergens aan begint is het handig om te bedenken wat je wilt bereiken.  Wat is je doel, waar wil je naar toe werken en vooral waarom. Maak dit concreet. Is jouw doel bijvoorbeeld 10 kilo afvallen, bedenk dan ook waarom, bijvoorbeeld: omdat ik mij gezonder wil en fitter wil voelen, of ik wil er goed uitzien op de bruiloft van mijn zoon. Door een reden achter een doel te hangen, word het makkelijker te visualiseren. Een gevisualiseerd doel is altijd makkelijker te behalen dan een ‘vaag’ doel. 


Als je het einddoel eenmaal gesteld hebt bedenk dan hoe je dit kunt bereiken. Welke stappen moet ik nemen om hier te komen en wat zijn mijlpalen om naar toe te werken, bijvoorbeeld 2 kilo afvallen, of een bepaalde yoga houding zonder moeite kunnen uitvoeren. Maak deze doelen realistisch zodat je je zelf ook kunt blijven motiveren om ze te halen. Als je onrealistische doelen stelt is de kans heel groot dat je faalt. 

“Begin with the end in mind”

Franklin Covey

Thuis afvallen met yoga? 

Voel je je oncomfortabel in een sportschool of yoga studio en beweeg je veel liever thuis? Dat begrijpen wij maar al te goed. Vaak is de drang om iets goed te kunnen veel te hoog als je naar de sportschool gaat en ben je dus eerder geneigd om niet te gaan en daarmee je doel uit het oog te verliezen. 

Door thuis te bewegen kun je op je eigen tempo en niveau starten en hoef je nergens druk om te maken. Daarnaast kun je zelf je tijd indelen en ben je niet afhankelijk van groepslessen of sportroosters. 

thuis afvallen met yoga

Wat is Happy with Yoga? 

Happy with yoga is een online yoga platform. Als je wilt afvallen met yoga is dit een ideaal platform om mee te beginnen.  De website is overzichtelijk en gebruiksvriendelijk, je vind dus zo een les die bij jou past.   

Je kunt dus op elk gewenst niveau instappen, begin je net met yoga of heb je al wat meer ervaring, geen probleem! Bij elke les of cursus staat duidelijk aangegeven hoe zwaar het is, wat het precies inhoud en hoelang de les duurt. Zo weet je dus precies waar je aan toe bent! 

Happy with yoga is dus een heel toegankelijk platform die je op elk device kan gebruiken, dus ook op je telefoon of tablet. Zo heb je het altijd bij je, ook als je niet thuis bent maar wel graag een les wilt volgen. 

Met Happy with yoga kun je al vanaf €9,99 per maand onbeperkt thuis yogalessen volgen. Zo wordt afvallen met yoga dus nog makkelijker! 

Begin nu met afvallen met Happy with yoga!

Al vanaf €9,99 per maand!

Kijk snel op de actie pagina!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

By continuing to use this site, you agree to the use of cookies. more information

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this. If you continue scrolling this website we assume that you automatically accept our cookie policy.

Close